به گزارش راهبرد معاصر؛ دیوان عدالت اداری مصوبه تعیین و اعلام نرخ شن و ماسه توسط دستگاههای زیرمجموعه وزارت صمت را خلاف قانون و خارج از حدود اختیار دانست و ابطال کرد.
در همین راستا دستورالعمل 10 شهریور سال 97 وزیر صنعت در خصوص نحوه تعیین قیمت کالاها و خدمات ابلاغ شده و طبق بند ج این دستورالعمل در رابطه با کالاها و خدماتی که کمیسیون یا شورا یا دستگاهی عهدهدار تعیین قیمت آن نیست، مقرر شد قیمت سایر کالاها و خدمات با رعایت ضوابط قیمتگذاری سازمان حمایت و درصدهای سود عمده فروشی، خرده فروشی، پخش و دستورالعملهای مربوط راساً توسط شرکتهای دولتی، خدماتی و بازرگانی صورت گیرد و سازمان حمایت و سازمان های صنعت استان ها موظفند همزمان با رصد و پایش مستمر بازار در صورت افزایش غیر متعارف قیمت ها یا دریافت شکایت مراتب را رسیدگی و اعمال قانون کنند.
بر مبنای نامه 19 آبان سال 98 سازمان حمایت، مصالح ساختمانی نظیر شن و ماسه، گچ و آجر مشمول بند ج دستورالعمل 10 شهریور سال 97 وزیر صنعت بوده و نرخ آنها تابع شرایط عرضه و تقاضا اعلام شده است؛ بنابراین بر مبنای موازین حقوقی فوق، اولاً شن و ماسه از مصادیق کالاهای غیر انحصاری و قیمتگذاری آنها تابع شرایط عرضه و تقاضا است.
ثانیاً با توجه به حکم مقرر در ماده 4 قانون معادن که بر اساس آن امور مربوط به مواد معدنی طبقات یک و دو به استثنا شن و ماسه معمولی و خاک رس معمولی در چارچوب مقررات این قانون در حیطه وظایف وزارت معادن و فلزات است و با لحاظ حکم مقرر در تبصره 9 ماده 14 قانون معادن مبنی بر اینکه دولت اجازه قیمتگذاری مواد معدنی غیر انحصاری که در بازار رقابتی تولید و عرضه میشود را نداشته و ملاک، تعیین قیمت عرضه و تقاضا خواهد بود، دولت و وزارت صنعت حق قیمتگذاری و اعلام نرخ در خصوص شن و ماسه را ندارند.
ثالثاً حکم مقرر در بند ج دستورالعمل 10 شهریور سال 97 در خصوص قیمتگذاری کالاها و خدمات تابع نرخگذاری حاصل از شرایط عرضه و تقاضا، متضمن اعطای اختیار تعیین قیمت به سازمان حمایت و وزارت صنعت نیست و دستگاههای مزبور صرفاً باید به شکایات مربوط و افزایش نامتعارف قیمتها رسیدگی و در خصوص متخلفان اعمال قانون کنند.
بنا به مراتب فوق، بخشنامه 8 اردیبهشت سال 99 سازمان صنعت استان کردستان و اداره صنعت شهرستان سقز که متضمن تعیین و اعلام نرخ برای شن و ماسه توسط دستگاههای زیرمجموعه وزارت صنعت است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند یک ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 92 ابطال میشود./تسنیم